Hoolduse 3 olulist punkti:

1. Puhastus. Puhastamine aitab tuvastada erinevate detailide kulumisastet ja vigastusi, et need ennetavalt ära vahetada. Samuti on puhastamine oluline, et jahutamist vajavad detailid saaksid piisavalt jahutust, määrimist vajavad detailid piisavalt määret. Näiteks saekett juhtplaadi sees või karburaatori segusiibri võllid (mustus pääseb võlli ja karburaatori korpuse vahele, kulutades mõlemad detailid ära). Kõige elementaarsem on jahutuskanalite puhastamine (silindri jahutusribid ja starterikaane avad ning tagune).

2. Kontroll ja reguleerimine. Sisepõlemismootorite puhul on äärmiselt oluline jälgida, et mootor ja ülekanded töötaks nii nagu need on tootja poolt ettenähtud. Sisepõlemismootorite puhul on seda äärmiselt lihtne teha tühikäigu, kesk- ja kõrgpöörete mõõtmisega. Mõeldes sellele, siis mootori tööks on vajalik õhk ja kütus kokku segada ning see õigel ajal süüdata ehk mootori ideaalseks tööks on vaja regulaaselt vahetada: süüteküünal, õhu- ja kütusefilter. Üldiselt on nende detailide eluiga ca 100-150 mootori töötundi, sõltuvalt muidugi koormusest, keskkonnast, kasutatavate kütuse ja seguõli kvaliteedist. Võiks ju mõelda, et süüteküünal, õhu- ja kütusefilter ju ei liigu ja seetõttu ei tohiks kuluda aga paraku asjad päris nii ei ole. Süüteküünal töötab väga kõrge temperatuuriga keskkonnas ning sellele ladestub tahm. Ka elektriline säde küünla elektroodide vahel kulutab metalli ehk küünla sädeme vahe (mis on täpselt kindlaks määratud) suuremaks kui ettenähtud. Suurenenud sädeme vahe muudab sädeme nõrgaks, mistõttu kütuse süütamine muutub kehvemaks ning ka sädeme tekkimise ajastus muutub sellega. Ehk need mõned millisekundid, mille jooksul kütus süttima peaks, muutuvad hilisemaks. See toob kaasa mootori tööefektiivsuse languse, suurenenud kütusekulu ning suureneb kahjulike heitgaaside hulk. Õhu- ja kütusefiltri puhul on selgitus veidi lihtsam - need ummistuvad läbi liikuvate meediumite tõttu (võõrkehad, tolm, vaigud). Isegi kui regulaarselt õhufiltrit puhastada, siis mikrotasandil jääb ikka ja alati veidi rohkem mustust filtri pinnale, muidugi ka puhastamine ise väsitab filtri materjali, mistõttu hakkab filtrist lõpuks järjest suuremad osakesed läbi liikuma. 

3. Kulunud ja/või kahjustunud detailide vahetamine. Siin tuleb mängu esimeses punktis mainitud puhastamise vajadus. Raske on märgata pragusid, kui detail on kaetud mustusega. Eelkõige on tegemist liikuvate detailidega ning õigeaegne vahetamine aitab vältida purunemisi, mille tulemusel võivad kasutuskõlbmatuks muutuda ka teised seotud ja mitte seotud detailid. Mis veel hullem - seadme kasutaja ise võib kannatada saada. 
Mõned näited: saeketi lülidesse on tekkinud praod, kett võib puruneda ning lisaks reaalse ohuga kasutajale, kahjustab keti purunemine ka ketipüüdjat, juhtplaati, ketikaant ja sae korpust. Veidi leebem näide oleks kõver muruniiduki tera. Kõver tera tekitab vibratsiooni, väristades lahti erinevaid polte ja mutreid ning võib tekitada pragusid korpuses, rääkimata vibratsioonist, mis jõuab töötegija kätesse.

Kõige enam on jäetud märkamata õhufiltri kahjustused, mis on põhjustanud mootori sisemusele kahjustusi. Kahjustatud õhufiltrist mööda pääsenud võõrkehade (tolm jms) tõttu kuluvad kõik mootori sisemuses olevad detailid, mistõttu nende töötemperatuur on suurenenud hõõrdumise tõttu märgatavalt kõrgem. Kõik see põhjustab purunemisi ning halvemal juhul läheb vahetusse kogu mootor. Kui on märgata õhufiltri puhtal poolel tolmukübemeid, siis tuleb see filter utiliseerida ning asendada uuega.


Millele pööratakse hoolduse käigus tähelepanu erinevate seadmete puhul?

 

Akutehnika. Mootorsaed ja trimmerid vajavad kindlasti oluliselt rohkem tähelepanu, eelkõige puhastamise (jahutus, lõikeorgan) ja kontrolli osas. Siiski, kuna tegemist on elektriliste seadmetega, tuleb üle kontrollida ja hoolikalt puhastada ka erinevad elektrilised ühendused - näiteks aku ja seadme vahelised klemmid. Kuna akusaht pole otseselt kaitstud keskkonna eest (vihm, tolm, lehe- ja saepuru), siis selle mõjul võib väheneda aku ja seadme vaheline elektriülekanne, põhjustades sädelust. See omakorda mõjutab nii akut kui ka seadme enda elektroonikat. Liitium-ioon akude puhul on tegemist tegelikult äärmiselt ohtliku (plahvatusohtliku) detailiga. Valesti ümberkäimine võib põhjustada väga suurt kahju, mistõttu ka nende korrasoleku kontroll ja õige ümberkäimine on äärmisel oluline.

Mullafrees. Kontrollitakse õhufilter, kütusefilter ja süüteküünla ning mootoriõli vahetus. Ülekande kontroll. Kõikide kontrolli käigus avastatud kõrvalekallete korral tuleb detail asendada uue detailiga.

Muruniidukid ja traktorid. Kontrollitakse õhufilter, kütusefilter, süüteküünla ning mootoriõli vahetus. Niidusüsteemi (tera, terapukid, rihmad, pingutid) puhastus ja kontroll. Veermiku kontroll (puhastatakse, määritakse, õhukummidele lisatakse vajadusel õhku). Kõikide kontrolli käigus avastatud kõrvalekallete korral tuleb detail asendada uue detailiga.

iMow robotniidukid. See aasta tasub STIHL iMow-ga kindlasti hooldusesse minna. Aasta keskel tuli oluline tarkvara uuendus kõikidele RMI 4/5/6 seeria robotitele. Aga see pole ainuke põhjus. Robotite puhul on äärmiselt olulised kõik kolm hoolduse punkti. Robotid vajavad põhjalikku puhastust. Mitte lihtsalt, et ilusad välja näha aga ka selleks, et põrkekate liiguks piisavalt kergelt ja roboti andurid tuvastaks õigeid signaale õigel ajal ja õige tugevusega. Põrkekate on turvalisust tagav detail, mille liikumine vajab mõõtmist ning aeg-ajalt ka kalibreerimist. Samuti vajab kogu elektrisüsteem kontrolli, et tagada tõrgeteta töö. Kulunud ja kõver tera (vibratsioon, suurenenud koormus, kehvem niidukvaliteet) tuleks kindlasti asendada ning lähtestada tera töötunni loendur. Veermik vajab kontrolli ja kulunud detailide vahetust. Näiteks iMow RMI632PC võib aastas läbida isegi 3000 km, mis tähendab, et need väiksed rattad teevad maastikul väga palju pöördeid ja kulumine on paratamatu. Kui aga neile õigeaegselt tähelepanu ei pööra, siis tekivad roboti manööverdamisel erinevad tõrked. 

Trimmerid ja võsalõikurid. Kontrollitakse õhufilter, kütusefilter, reduktor. Süüteküünla vahetus, ülekande võlli puhastamine ja määrimine, trimmipea puhastamine ja kontroll, kaitsete puhastamine ja kontroll, tähikus kontroll, siduri puhastamine ja kontroll, ketipiduri süsteemi puhastamine ja kontroll, jahutuskanalite puhastamine, starteri puhastamine ja kontroll, kütuse- ja õlipaagi puhastus, antivibratsiooni elementide kontroll, karburaatori kontroll ja reguleerimine. Kõikide kontrolli käigus avastatud kõrvalekallete korral tuleb detail asendada uue detailiga. LISAKS 4-MIX mootoritel klappide kontroll ja reguleerimine.

Muruniidukid ja traktorid. Kontrollitakse õhufilter, kütusefilter, vahetatakse süüteküünal ja mootoriõli. Niidusüsteemi (tera, terapukid, rihmad, pingutid) puhastus ja kontroll. Veermiku kontroll (puhastus, määrimine, õhukummidele lisatakse vajadusel õhku). Kõikide kontrolli käigus avastatud kõrvalekallete korral tuleb detail asendada uue detailiga.

 

Mootorsae olulised hoolduspunktid. Kontrollitakse õhufilter, kütusefilter, vahetatakse süüteküünal. Puhastatakse ja kontrollitakse juhtplaat, tähik, sidur, ketipiduri süsteem, starter. Saekett kontrollitakse, puhastatakse ja teriatakse. Puhastatakse jahutuskanalid, kütuse- ja õlipaak. Lisaks starteri puhastamine ja kontroll, antivibratsiooni elementide kontroll, karburaatori kontroll ja reguleerimine. Kõikide kontrolli käigus avastatud kõrvalekallete korral tuleb detail asendada uue detailiga.

 

Kuigi järjepidev kodune puhastus ja hooldus on kriitilise tähtsusega masina optimaalseks tööks, tasub siiski vähemalt korra aastas viia masin spetsialisti juurde. Autoriseeritud STIHLi esinduses võid kindel olla, et masin puhastatakse ja kontrollitakse põhjalikult üle ning kasutatakse originaalvaruosasid.

Hooldada on odavam kui remontida!