Miks hooldada oma STIHLi seadet autoriseeritud esinduses?
STIHLi kaubamärgi asutaja Andreas Stihl on öelnud: “Mootorsaag on ainult nii hea, kui on selle hooldus.”
Tihtipeale kiputakse arvama, et hooldus tähendab filtrite, süüteküünla ja teatud mootorite puhul ka õlivahetust, aga reaalsuses küündib see protsess pikemaks ja keerukamaks. Kuid mida seadme hooldus endast üldse kujutab?
Õhufiltri eesmärgiks on filtreerida mootorisse sisenevast õhust välja mootori tööks kõik ebavajalik. Õhufilter eemaldab üleliigse tolmu, kuna kütuse põlemiseks on vaja puhast õhku. Lisaks sellele põhjustab mootorisse sisenev mustus liikuvate detailide (laagrid, kolb) kulumist ning liigset töötemperatuuri tõusu. Filtri vahetamise vajadust saab hõlpsasti ise tähele panna. Näiteks, kui õhufiltri sisemisel küljel on mustust, või siis, kui filter on määrdunud õli või kütusega. Kütusefiltri tööülesanne on filtreerida kütusest välja tööks ebavajalikud võõrkehad. Küll aga on kütusefiltri seisukorda raskem hinnata. Kütusefiltri puhul tasub arvestada, et ka kütuse seismine ja vananemine põhjustab kütusefiltri ummistumist. Sellest olenevalt on mõistlik filtrit vahetada seadme harval kasutamisel perioodiliselt korra aastas ja igapäevases töös oleval seadmel korra kvartalis. Süüteküünalt soovitab Stihl vahetada iga 100-150. tunnise kasutusaja jooksul. Süüteküünal kulub, kuigi sellel puuduvad liikuvad detailid. Kulumine toimub süüteküünla sädeme tekkimise tagajärjel. Samuti mõjutab süüteküünla eluiga pidev töötamine kõrgel temperatuuril, mida ei ole võimalik vältida ja seetõttu vajab ka regulaarselt vahetamist, et tagada mootori optimaalne käivitumine ja töö.
See kõik on äärmiselt vajalik, aga siiski ainult üks osa kogu hooldusest.
Lisaks esmaste kuluosade vahetusele, on üks olulisi hooldustegevusi ka kogu seadme puhastus. Miks, mida ja kuidas puhastada?
Esmalt, miks puhastada.
Puhastuse esimeseks eesmärgiks on pääseda ligi olulistele seadme detailidele, et hinnata nende seisukorda. Oluline on eemaldada õhufilter nii, et mustus ei kukuks kohtadesse, mille eest õhufilter kaitsma peaks. Seega enne õhufiltri eemaldamist, tuleb puhastada õhufiltri ümbrus.
Teine oluline puhastamise eesmärk on tagada seadme optimaalne ja turvaline töö. Näitena võib tuua mootori jahutussüsteemi. Võib levida arvamusi, et see on pelgalt silindri jahutusribide puhastamine, kuid optimaalse õhuvoolu tagamiseks on oluline avada starterikaas, kuna sealt algab kogu jahutuseks vajaliku õhu teekond. Samuti vajab juhtplaadi keti juhtsoon puhastamist, et tagada optimaalne õlitus ja vähendada keti veojalgade ja juhtplaadi liigset kulumist. Lühidalt öeldes on igal seadmel omad kindlad piirkonnad, mis vajavad puhastamist optimaalse töö ja eluea tagamiseks. Oleme oma STIHL esinduste tehnikud koolitanud välja tippklassi spetsialistideks.
Seadmete hooldamise üks olulisemaid punkte on turvalisus, eriti mootorsaagide puhul. Tegemist on ketipiduri, kui mootorsae kasutaja turvalisuse seisukohast kõige tähtsama detailide grupiga. Kuigi ketipidur on kaetud kattega, satub sinna siiski saepuru ja keti õli, mis takistavad ketipiduri liigendite tööd ning võib põhjustada ka murdosa sekundi pikkuse viivituse ketipiduri rakendumise tagasilöögi korral.
Puhastada tuleb kõik, mis on seadme optimaalse töö seisukohalt oluline. Teisalt tasub mõelda ka sellest aspektist, et määrdunud seade määrib töö või transpordi käigus temaga kokku puutuvad pinnad. Kindlasti on iga mootorsae omanik kokku puutunud olukorraga, kus seadme seismisel tekib sae alla ketiõli laik. Sellistel juhtudel arvatakse, et see on seotud õlitusüsteemi lekkega, kuid tihti jäetakse arvestamata, et ketikaane alune on õlist saepuru täis ja liigne õli imbub saepurust välja. Seda aitab vältida töö lõpetamisel ketikaane aluse hoolikas puhastamine. Seadmete hooldamine pikendab seadme eluiga ja üldist väljanägemist. Hea on alustada tööd puhta ja läikiva seadmega.
Ja siit jõuame järgmise küsimuseni: kuidas.
Foto: Ketipiduri süsteem: vedru + liigendsüsteem. Mootorsae starterikaane alune ja hooratas.
Puhastamiseks on erinevaid võimalusi: suruõhuga, pintsli või lapiga, erinevate spetsiaalsete vahenditega. Õli ja määrete edukaks eemaldamiseks on vaja rohkemat, kui lihtsalt pinna puhastamist lapiga. Samuti mootorsae katete pealt vaigu eemaldamiseks läheb vaja vaiku lahustavat keemiat. Stihl tootevalikus on selleks näiteks puhastusaine Varioclean. Liikudes edasi hekipügaja tera puhastamise juurde, siis selleks on Stihlil Superclean spreid. Siiski on oluline teada, et kõiki detaile ei tohi suruõhu või keemiaga puhastada. Näiteks ei tohi paber filtrit puhastada suruõhuga, kuna liigse surve avaldamisel võib rikkuda paberkanga struktuur selliselt, et filtrist pääseb mööda suurema fraktsiooniga mustus, kui ta kinni peaks püüdma. Näitena võib tuua veel svamm filtri puhastamise bensiiniga, mis põhjustab filtri keemilise struktuuri muutuse ja põhjustab filtri lagunemise.
Teatud detailide puhul tuleb nende optimaalseks tööks ja pika eluea saavutamiseks puhastada nad vanast määrdest. Määrde eesmärk on vähendada liikuva detaili kulumist, kuid ükski määre ei vähenda kulumist lõplikult. Piltlikult öeldes näiteks auto mootoriõli vahetust ei teostata ainult õli vananemise tõttu, vaid õli sisse satub tahmaosakesi ja peenikest metallitolmu. Samuti ka trimmerite ülekande võllid ja reduktorite määrded saastuvad ning seetõttu vajavad perioodiliselt ka vahetamist. Tihti arvatakse, et reduktorisse määrde lisamine likvideerib probleemi, aga jäetakse arvestamata, et kui määre kuhugile ei kao, siis puhtalt määrde lisamine otseselt olukorda paremaks ei tee, pigem vastupidi. Kui lisame näiteks veeämbrisse vett ilma, et see vesi ämbrist kuhugile ära kaoks, siis üks hetk hakkab ämber üle ajama. Sama juhtub ka refuktoriga. Ainult määret lisades peab liigne määre kuhugile üle ajama. Enamasti juhtub see ülekandevõlli poole, kuhu toimub ka reduktori ventileerimine. See aga tähendab seda, et reduktori määre seguneb ülekandevõlli määrdega, mis oma olemuselt on teise keemilise koostisega. Sellest muutub ülekandevõlli määrde omadused ja sellega muudame ka tema töötingimusi. Selleks, et uut määret lisada, peame esmalt vana määrde eemaldama ja seejärel õiges koguses, õige koostisega määrde lisamine. Ühe näitena võib veel tuua survepesuri. Nimelt on survepesuris palju kummist o-rõngaid, mis vajavad lekke või kinnikiilumise vältimiseks puhastamist ja määrimist spetsiaalse veekindla määrdega.
Joonis: Survepesuri kontrollkolvi tihendite määrimise vajadus. Kui kontrollkolvi tihendid muutuvad kuivaks, siis kolb ei liigu vabalt ning kiilub kinni, eelkõige avaldub see pesuri mootori mittekäivitumises pärast sisse lülitamist
Jõuame viimase seni vastuseta küsimuseni, millele antud teema alguses viidatud sai ja selleks on seisukorra hindamine. Sellega peame eelkõige silmas kulumise hindamist. Kõik mis liigub, see ka kulub. Jah, puhastamise ja määrimisega saame kulumist piirata, kuid siiski igal detailil on kulumispiir, pärast mida toimub üldiselt purunemine. Selle tagajärjel võivad kahjustada saada kõrvalseisvad detailid või halvimal juhul, seadme kasutaja. Näitena toome saeketi, mis on kulunud piirini, kus võib toimuda purunemine ning selle purunemise käigus põhjustada kehalisi vigastusi kasutajale. Vähem kriitiline näide on mootorsae sidur. Siduri kulumise esimeseks märgiks on keti libisemine või sidurivedrude purunemine, pärast mida hakkab kett tühikäigul kaasa vedama. Teine, tihti märkamata jääv argument, on sidurikorvi kulumine. Tootja hinnangul on piiriks 90% algsest materjali paksusest, sellest suurem kulumine põhjustab liigset pinget sidurivedrudele, mis põhjustab nende purunemist ning ka sidurikorvi edasist kiiremat kulumist libisemise tõttu. Libisemine üldiselt tähendab ka suuremat temperatuuri, mis omakorda võib põhjustada termokahjustusi (mikropraod) ja seega lõppeda sidurikorvi purunemisega. Otsest ohtu see kasutajale ei kujuta, küll aga võib see põhjustada pöördumatuid kahjustusi siduriga seotud detailidele ja selle läheduses asuvatele detailidele. Näiteks võsalõikurite puhul hooratas ja süütemoodul. Näiteks võsalõikuri FS 460 siduri kulumise regulaarne kontroll ja õigeaegne vahetus (hinnanguline kulu varuosadele 40-50€), võib tegemata jätmisel tähendada oluliselt suuremaid kulutusi (150-200 € + töö).
Siduri vahetamisel on äärmiselt oluline jälgida poltide ja mutrite kinni pingutamise jõudu (momenti, Nm). Esiteks on see vajalik, et äsja vahetatud detail esimese käivitamise käigus küljest ei kukuks ja teiseks, et järgmisel vahetamisel jõuaks seda lahti keerata. Samuti on seadmete juures palju erinevaid poltide, kruvide ja mutritega kinnitatud detaile, mis vajavad aeg-ajalt ka järelpingutamist. Näiteks silindri poldid pärast esmast sissetöötamist. Teatud kinnitused vajavad keermeliimi, teised mitte. Osad kruvid on alumiiniumist, teised terasest. Alumiiniumist kruvid pingutatakse M6 poldi puhul 3Nm + 90C kinni, terasest 10Nm. Selle info mitteteadmisel võivad poldid eemaldamisel murduda, halvimal juhul kinnitamist vajava kuluka detaili vahetamist.
Teema kokkuvõtteks võib öelda, et hooldus pole kaugeltki ainult elementaarsete kuluosade vahetus. See on oluliselt keerukam protsess, mis nõuab spetsialiseeritud ning masina põhiseid teadmisi ja oskusi, et tagada seadme tõrgetata turvaline töö ja pikk eluiga. Samuti ei saa öelda, et üks seade vajab hooldust ja teine mitte. Näiteks ka pealtnäha lihtsad tööriistad nagu oksakäärid, vajavad hooldust. Samuti akulehepuhur vajab mootori puhastamist, et muretu töö saaks kesta aastaid. Palju saab kasutaja ka ise ära teha (kasutusjuhendis ''Hooldus'' peatükk), näiteks hoolikama puhastuse, kuid õnneks ei pea keeruliste protsesside peale ise mõtlema, kui usaldada oma seade autoriseeritud Stihl hooldustöökotta. Lisaks spetsialisti professionaalsele tööle võid olla kindel, et kõik kulunud ja vahetamist vajavad detailid asendatakse originaalosadega, mis vastavad tootja kvaliteedinõuetele ning tagavad seadme turvalise ja optimaalse töö.
Foto: märgistused kruvidel AL9= alumiinium, muud numbrid nagu 12.9 teras